כשאמא שלך מטפלת התנהגותית- קוגניטיבית ועובדת איתך בשיטת החיזוק החיובי 🙂 (ציטוט של הבן שלי מלפני כמה שנים שפירסמתי בקבוצה "ילדים הם התסריטאים הטובים ביותר" חיזוק מוחשי שהוא המדבקה (כמו שבגן או בכיתות נמוכות שמים מדבקות סמיילי או "טוב מאוד", "עבודה נפלאה" וכו) והוא החיזוק המוכר יותר. לדוגמה: ממתק, צפייה בתוכנית טלביזיה, זמן מחשב, דמי כיס וכו'. מה הבעיה בחיזוק החיובי הזה? הוא יוצר תלות בין התהנהגות הטובה לחיזוק החיובי, כך שהילד עשוי לעשות את ההתנהגות הרצויה רק כשהוא מקבל את אותו פרס. חיזוק חיובי נוסף הוא חיזוק רגשי כמו לומר מילים טובות כמו: "כל הכבוד, אני גאה בך!", "תודה רבה, אני מעריכה את מה שעשית", חיבוק, נשיקה, זמן איכות כמו למשל משחק עם ההורה וכדומה. אלו חיזוקים רצויים שאנו גם יכולים להתמיד בהם לאורך זמן והם חשובים מאוד לילד, ובכלל- לכל אחד מאיתנו.
כשהבוס נותן לי בונוס על עמידה ביעדים או מכירות גבוהות זה חיזוק חיובי, אבל גם שיחת הערכה טובה, הכרזת "העובד של החודש" בישיבת צוות ואפילו המשכורת שלנו היא חיזוק חיובי לכך שנעבוד כל החודש 🙂 | |
(בתמונה למעלה חיזוק חיובי של ציון בתחום הלימודי) חיזוק חיובי, אם תשימו לב להגדרה, לא מגיע רק בהקשר של חיזוק התנהגות רצויה. הוא בהחלט יכול להיות משהו שיעודד את אותו אדם או בע"ח להמשיך בהתנהגותו כי זה "משתלם" לו.
אם בכל פעם שאני אאיים על נציג שירות בפנייה לתקשורת, אצעק ואבקש מנהל- אקבל את מה שאני רוצה, זה יהיה חיזוק חיובי עבורי להמשיך להתנהג ככה בכל פעם שאני רוצה משהו בלי לדבר באופן יפה ומנומס, וזה גם יחזק אצלי את התפיסה ש"רק להפוך כיסאות" מביא לתוצאות. נסו לחשוב מהם החיזוקים החיוביים שמפעילים אתכם, ואיזה חיזוקים חיוביים אתם נוטים להפעיל אצל הסובבים אתכם. החיזוקים החיוביים האלה יעזרו לכם לתת אותם לעצמכם כ"כפרס" על התנהגות שאתם רוצים לחזק ולהבין מנגד מה מחזק התנהגויות שאתם רוצים להפסיק. |
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.